Štěstí je něco, co nemůžeme druhému dát, jen mu můžeme ukázat cestu ...


Vitamín C ( askorbová kyselina )

14.05.2009 21:21

Askorbová kyselina se zúčastnuje téměř nepřehledné řady různých biochemických procesů, při kterých oxidují nebo se redukují ( přetvářejí za přítomnosti kyslíku ) substance. Kdyby náhle chyběl vitamín C, zastavila by se veškerá látková výměna v těle. Organismus by zahynul.

Vitamín C se aktivně podílí na syntéze bílkovinných molekul. Jelikož protilátky jsou také bílkovinné molekuly - ostatně velmi komplikované - není tedy nic podivného na tom, že bez vitaminu C nemůže být vytvořeno ani dostatečné množství protilátek.

Podílí se na výstavbě molekul kolagenů - důležitých stavebních kamenů pojivové tkáně. Nedostává-li se těli vitamín C, vznikají defektní kolagenní vlákna. Nejdříve se to projeví na špatné kvalitě krevních cév: stěny tepen a žil začnou křehnout a lámat se, následkem vzniká krvácení.

Vitamín C byl už v padesátých letech označen americkými vědci za superantibiotikum. Tento vitamín je tak silnou zbraní proti původcům nemocí, že zastíní všechna slavná antibiotika. Ta jsou sice velice účinná a v mnoha případech zachraňují život, avšak pomáhají jenom proti bakteríálním infekcím. Proti virovým infekcím nezmohou ani tato účinná antibiotika vůbec nic. Skutečnost, že antibiotika nemohou nic dokázat proti virům, souvisí s tím, že tyto léky většinou blokují látkovou výměnu bakterií, které způsobily nemoc. Viry však nemají žádnou látkovou výměnu - proto na ně nemohou útočit.

Předávkování neexistuje !! Vitamín C lze bez obav brát i ve velkém množství, protožče se v těle nehromadí a také mu neškodí. Co je navíc, to se prostě vyloučí močí. Mnoho vědců se ostatně domnívá, že syntetická askorbová kyselina je prakticky málo účinná, proto mohou být podávány i megadávky. Organizmus, který se musí bránit proti těžké nemoci potřebuje velké množství vitamínu C rozdělených do menších dávek v průběhu dne.

Hojně vitamínu C obsahují: 
bezinky, kiwi, pomeranče, citrony, maliny, grepy, cibule, špenát, zelený hrášek, brukev, kapusta.
Denní potřebu vitamínu C pokryje jedno kiwi nebo středně velký pomeranč.

—————

Zpět