Štěstí je něco, co nemůžeme druhému dát, jen mu můžeme ukázat cestu ...


Jak si u spánku vytvořit správné návyky

10.05.2009 00:26

Co je to vlastně zvyk - je to naučený soubor reakcí a je potřeba zdůraznit slovo naučený. Se zvyky se nerodíme. Z toho plyne, že špatné návyky mohou vyhasnout, můžeme se jich zbavit nebo je změnit a můžeme si osvojit nové a užitečnější.

Pravidelné vzorce chování spojené s dobou před usnutím jsou také naučené zvyky. Dobou před spaním nazýváme jednu až dvě hodiny před ulehnutm na lůžko. Pokud si tuto dobu i své chování rozumně uspořádáte, rozhodně vám to pomůže.

JAKÉ ZVYKY JSOU DOBRÉ A VEDOU KE SPÁNKU?

Doba usínání.
Rozhodněte se, kdy budete chodit do postele. Každý někdy slyšel, že "je čas jít spát". nMnozí z nás nemají pravidelnou dobu, kdy by chodili spát. To nám ale narušuje denní rytmus a z pravidelného spánku se může stát problém. Když pro nás bude platit čas, kdy se chodí spát, budeme klidnější, protože je v tom pocit bezpečí.
Řekněme, že jste se rozhodl, že potřebujete spát asi sedm hodin denně. Řekněme, že váš denní rozvrh vyžaduje, abyste vstával v šest hodin ráno. Takže doba, kdy byste měl chodit spát, bude někde mezi půl jedenáctou a třičtvrtě na jedenáct. ( Většině z nás trvá usínání asi dest nebo dvacet minut od chvíle, kdy si lehneme, a tak bychom si měli nechat nějakou rezervu. )

Pokaždé samozřejmě určenou dobu k usínání nedodržíte a určitě přijdou i chvíle, kdy vám okolnosti nedovolí zůstat v posteli. Přesto je důležité, abyste si tento čas určili a měli byste ho dodržet, kdykoli to jde.

Vstávání:
Vstávejte prvidelně ve stejnou dobu. Mnozí se automaticky budí několi minut před zazvoněním budíku, to znamená ještě než se objeví podmíněný podnět. už méně se ví, že se podmiňování ve vašich biologických hjodinách šíří do určité míry i opačným směrem. V praxi to znamená, že pravidelné vstávání pomáhá i pravidelnému usínání.

Jak se uvolnit.
Začněte se uvolňovat asi hodinu před tím, než si jdete opravdu lehnout. Můžeme si uvést několik jednoduchých postupů, jak se uvolnit. Jsou to různé možnosti:

Pusťe si tichou hudbu.
Ztlumte světlo.
Čtěte si něco známého, co vás nepřekvapí.Vykoupejte se v teplé vodě.
Můžete si mírně zacvičit. Když to uděláte asi dvě hodiny před tím, než půjdete spát, pomůže to vašemu uvolnění. Cvičení samozřejmě samo o sobě zvyšuje bdělost. Krátce po něm se však projeví mírný bumerangový efekt a vy zjistíte, že se vaše tělo uvolňuje jaksi samo od sebe. Slovo "mírné" znamená např. krátká procházka, použití rotopedu, pár dřepů, zvedání lehké váhy, hraní ping-pongu... 15 - 20 minut stačí, abyste nezačli funět a potit se. To už by nerbylo lehké...

Jídlo a spánek.
Asi hodinu před spaním si něco lehkého zakousněte. Parasympatický systém zpomaluje a vede ke snížené bdělosti. Jídlo tento systém zapíná, a proto vás uvolní. Je však důležité, aby jídlo bylo lehké.

Sklenice nízhkotučného mléka.
Půátek chleba tence namazaného margarínem.
Kousek čerstvého ovoce.
Půl šálku vařené zeleniny.
Dva grahamové krekry.
Pečený brambor.
Syrová zelená paprika.
Půl šálku burizonů.
Šálek kuřecí polévky s nudlemi.
Plátek nízkotučného sýra.
Plátek krůtího masa.
( uvedená jídla obsahují méně než 100 kalorií )

Smích.
Smích můžeme považovat za trankvilizér bez vedlejších účinků. Ideální je, když se smějete hodinu před spaním, např. shlédnete komický výstup v televizi.

Spánek a motlitba.
Pokud jste věřící, pak uděláte dobře, když se před spaním pomodlíte.
V jedné knize jsme se dočetli, jak kazatel říká malému chlapci toto: "Motlitba je jen jiné jméno pro dobrou, čistou a přímou mywlenku. Když se modlíš, mysli na to, co říkáš, a z tvých myšlenek se staně něco pevného. Tvá motlitba pak bude mít sílu, která se stane součástí tebe, tvé mysli, těla a ducha."

Proč to všechno je nutné?

Představte si, že řídíte auto. Jedete asi stovkou. Před vámi je značka stop. Budete čekat do poslední chvíle, než zabrzdíte? Nebo začnete zpomalovat dávno před tím, než dojedete ke značce? odpověď je nasnadě - zkušený řidič se na zastavení připraví. 
Když jdete spát, budete postupovat podle stejné logiky, jako když řídíte. Uděláte dobře, když zpomalíte a připravíte se na spánek.

—————

Zpět