Štěstí je něco, co nemůžeme druhému dát, jen mu můžeme ukázat cestu ...


Buďme fit

02.07.2009 12:41

Kdy a co jíst?

7:00 hodin: Vypijte sklenici vody. Podpoříte látkovou výměnu a činnost mízní soustavy – tkáně se tak zbaví nadbytku vody a škodlivin. 2 jablka.

8:00 – 9:00 hodin: Dopřejte si zdravou snídani. Ovocnou šťávu, celozrnný chléb s nízkotučným sýrem, obilnou kaši s medem nebo müsli s jogurtem. Sacharidy a uhlohydráty budou zdrojem energie po celý dlouhý pracovní den, ale zároveň se během něj stihnou odbourat, takže večer se neuloží v podobě nenáviděného tuku.

13:00 hodin: Oběd. Jestli po něm chcete ještě pracovat naplno, oželte maso s přílohou. Dejte si zeleninový salát se sýrem nebo těstovinami.

17:00 hodin: Přítelkyně vás láká na „panáka“. Odolejte. Játra mají právě pauzu, alkohol by odfiltrovala jen s obtížemi.

18:00 hodin: Večeře. Vzdejte se syrové zeleniny – žaludek by i před ulehnutím dostatečně nezpracoval. Lehce podušenou v páře si však dopřát můžete. Pozor jen na nadýmavé druhy typu květáku, kapusty, zelí a na luštěniny. K tomu kousek libového dušeného masa z ryby nebo drůbeží natural. Těstoviny vynechte – takovou porci energie už nestihnete vydat.

Po 20. hodině: Pro trávicí orgány skončil den. Vše, co od té doby sníte, bude mít tělo problém zpracovat. Dobrá zpráva: játra snesou alkohol mnohem lépe než odpoledne. Budete-li ještě chvíli aktivní, můžete si dovolit i nějaký malý pamlsek, třeba čokoládový bonbon.

 

Kdy spát?

21:00 hodin: U lidí „skřivanů“ začíná produkce spánkového hormonu melatonimu. Tělo najíždí na klidový režim. Klesá krevní tlak.

22:00 – 1:00 hodin: Látková výměna a krevní oběh pracují co nejúsporněji, zato kůže „jede“ na nejvyšší obrátky. Výživné „noční“ krémy působí velmi intenzivně.

1:00 – 4:00 hodin: Klid. Jen imunitní systém „uklízí“ tělo. Mozek zpracovává denní zážitky a zbavuje se nepotřebných. Za zavřenými víčky se odehrávají neobvyklé příběhy a scény plné barevných fantazií. Čas totální regenerace každičké buňky.

5:00 hodin: Tělo se probouzí, ale ještě to hodinku dvě potrvá. Do krve se vyplavují stimulační hormony – adrenalin a kortizol. Hladina cukru v krvi se zvyšuje a před snídaní se postará o dostatek energie na „rozjezd“.

 

Kdy pracovat?

10:00 – 12:00 hodin: Adrenalin letí nahoru, mozek je maximálně prokrven, krátkodobá paměť, schopnost pohotově reagovat, mluvit a myslet jsou ve vrcholné formě. Jste pozorní, dynamičtí, kreativní. Důležité porady a strategická rozhodnutí by se měly dělat právě v tomto čase.

15:00 – 16:00 hodin: Potřebujete zvládnout nová slovíčka pro večerní lekci angličtiny? Směle do toho! Právě teď udržíte v hlavě věci, které byste si jinak zapamatovali jen s velkou námahou.

20:00 – 21:00 hodin: Vrchol večerní mozkové aktivity. Ideální pro studium. Kde se potí v posilovně nebo na kurtu, je sám proti sobě.

 

Kdy a jak aktivně odpočívat?

12:00 – 13:00 hodin: Polednímu útlumu předejděte dvacetiminutovým (ne delším) „šlofíkem“ nebo půlhodinovou svěží procházkou na čerstvé vzduchu.

16:00 – 18:00 hodin: Mozek je ze hry, zato svaly a srdce se snaží, seč mohou. Hýbejte se!

 

Kdy se milovat?

6:00 – 8:00 hodin: Tělo zaplavují hormony, řada mužů se probouzí s erekcí. Proč toho nevyužít k příjemné ranní rozcvičce?

9:00 – 12:00 hodin: Kdo si může dovolit, nechť se miluje a experimentuje. Tělo je maximálně vybuzené a zvládne leccos.

17:00 – 18:00 hodin: V pozdním odpoledni jsme obzvlášť citliví. Žádná divočina, jen něžné mazlení a francouzská láska.

21:00 – 23:00 hodin: Smyslné doteky a pevné objetí, které nás ukolébá do spánku – lepší než pět orgasmů za sebou!

 

Čas vrcholné aktivity orgánů

01:00 – 03:00 - játra
03:00 – 05:00 – plíce
05:00 – 07:00 – tlusté střevo
07:00 – 09:00 – žaludek
09:00 – 11:00 – slezina a slinivka břišní
11:00 – 13:00 – srdce
13:00 – 15:00 – tenké střevo
15:00 – 17:00 – močový měchýř
17:00 – 19:00 – ledviny
19:00 – 21:00 – mozek
21:00 – 23:00 – pohlavní orgány
23:00 – 01:00 - žlučník

 

Definice biorytmu

Bioritmus neboli biologické hodiny: mechanismus, který reguluje cirkulaci energie v organismu v závislosti na sluneční a měsíční časomíře. Termín biorytmus zahrnuje všechny pojmy označující přirozený puls organismu. Ten je tělu vlastní, do jisté míry vrozený, neboť být si vědom by znamenalo uvědoměle nepřetržitě kontrolovat rytmický základ takové „samozřejmé“ funkce, jakou je například dýchání.

 

Vyzrát na bioritmus? Raději ne.

Povzbuzující nebo uklidňující prášky, hormonální injekce pro oddálení menstruace, aby nám nezkazila dovolenou u moře, kofeinová bomba, když po nocích stíháme účetní uzávěrku. Odborníci varují: nastavení vnitřního chronometru nelze beztrestně měnit vůli či tréninkem. Pokud se o to dlouhodobě pokoušíme, koledujeme si o vážné zdravotní potíže. Průzkum mezi německými dělníky z třísměnných provozů odhalil, že celé čtyři pětiny z nich v důsledku desynchronózy, tedy rozladění vrozených rytmů, trpí nervovou labilitou, zažívacími obtížemi, poruchami spánku a podobně. A propos, jak se slučují s přirozeností masové ataky hypermarketů v době, kdy bychom měli dávno spát?

 

—————

Zpět