Štěstí je něco, co nemůžeme druhému dát, jen mu můžeme ukázat cestu ...


Kdy, co a jak jíst

 

7:00 hodin: Vypijte sklenici vody. Podpoříte látkovou výměnu a činnost mízní soustavy – tkáně se tak zbaví nadbytku vody a škodlivin. 2 jablka.

 

8:00 – 9:00 hodin: Snídaně. Ovocnou šťávu, celozrnný chléb s nízkotučným tvrdým sýrem, obilnou kaši s medem nebo müsli s jogurtem. Sacharidy a uhlohydráty budou zdrojem energie po celý dlouhý pracovní den, ale zároveň se během něj stihnou odbourat, takže večer se neuloží v podobě nenáviděného tuku.

12:00 - 13:00 hodin: Oběd. Maso s přílohou většinou sníží váš výkon po obědě. Dejte si zeleninový salát se sýrem nebo těstovinami.

17:00 hodin: Odolejte alkoholu. Játra mají právě pauzu, alkohol by odfiltrovala jen s obtížemi.

18:00 hodin: Večeře. Syrovou zeleninu už by žaludek před ulehnutím dostatečně nezpracoval. Lehce podušenou v páře si však dopřát můžete. Pozor jen na nadýmavé druhy typu květáku, kapusty, zelí a na luštěniny. K tomu kousek libového dušeného masa z ryby nebo drůbeží natural. Těstoviny ři knedlíky již nejezte – je tomnoho energie, kterou už nestihnete vydat.

Po 20. hodině: Pro trávicí orgány skončil den. Vše, co od té doby sníte, bude mít tělo problém zpracovat. Játra teď snesou alkohol mnohem lépe než odpoledne. Budete-li ještě chvíli aktivní, můžete si dovolit i malou, lehkou "druhou večeři".

Je dobré držet se těchto zásad:

* Snídejte! Jídlo, které si dáte ráno, vás udrží syté i večer, kdy je zápas s prázdným žaludkem nejúpornější. Podle Rochester Center v USA, kde se zkoumá obezita a hubnutí, jsou i z psychologického hlediska nejvýhodnější dvě vejce. Pokud jsou sněnděná k snídani, zaručují až o 30% nižší kalorický příjem při dalších jídlech daného dne.

* Nevynechávejte jídla! Jezte pravidelně a nešiďte se o žádné důležité živiny.

* Jezte co nejvíc malých porcí. Zvýší se tak produkce hormonu leptinu, který signalizuje sytost.

* Nejezte nic mezi půlnocí a ránem, byť velmi časným. Tělo má v tuto dobu nastartované očisté a relaxační programy včetně spalování tuků, a každé jídlo se v tuto dobu ošklivě vymstí! Navíc tak narušíte hormonální rovnováhu a hlad vás bude honit o to víc!

* Vybírejte se nízkokalorická "řídká jídla" - tedy ta, která mají díky obsahu vody co největší objem a zaplní tak prázdné prostory..

* Výborná je dvojkombinace vláknina a voda - naplní a zasytí i bez energetické hodnoty.

 

Vyzkoušejte například následující jídelníček:

  • Denně zařaďte bílé kuřecí maso, ryby, mléko, piškoty, tvaroh, vajíčka, banány (ideálně ihned po tréninku alespoň dva), ovoce a zeleninu obecně, rýži, těstoviny
  • Vyvarujte se smažených jídel, tučných jídel, nadměrného množství sladkostí, přeslazených nápojů typu Coca-cola, po 18. hodině konzumujte pouze bílé kuřecí maso, na noc odtučněný tvaroh
  • Přijímejte denně 1,5 – 2g bílkovin na jeden kilogram tělesné hmotnosti ( 70kg x 2g = 140 g bílkovin na 1 den )
  • Snídaně (cca 8:00): 50-100g müsli, 0,5l mléka, 2 banány
  • Svačina (cca 10:30): 0,33l mléka, 100g piškotů
  • Oběd (cca 12:30): 200g bílého kuřecího masa, rýže
  • Svačina (cca 15:00): 0,33l mléka, 100g piškotů
  • 16:00-17:30 trénink
  • Jídlo pod tréninku (cca 17:30): 2 banány
  • Večeře (cca 18:00): 200g rybího masa, dušená mrkev s hráškem

 

Kdy spát?

21:00 hodin: U lidí „skřivanů“ začíná produkce spánkového hormonu melatonimu. Tělo najíždí na klidový režim. Klesá krevní tlak.

22:00 – 1:00 hodin: Látková výměna a krevní oběh pracují co nejúsporněji, zato kůže „jede“ na nejvyšší obrátky. Výživné „noční“ krémy působí velmi intenzivně.

1:00 – 4:00 hodin: Klid. Jen imunitní systém „uklízí“ tělo. Mozek zpracovává denní zážitky a zbavuje se nepotřebných. Za zavřenými víčky se odehrávají neobvyklé příběhy a scény plné barevných fantazií. Čas totální regenerace každičké buňky.

5:00 hodin: Tělo se probouzí, ale ještě to hodinku dvě potrvá. Do krve se vyplavují stimulační hormony – adrenalin a kortizol. Hladina cukru v krvi se zvyšuje a před snídaní se postará o dostatek energie na „rozjezd“.

 

Kdy pracovat?

10:00 – 12:00 hodin: Adrenalin letí nahoru, mozek je maximálně prokrven, krátkodobá paměť, schopnost pohotově reagovat, mluvit a myslet jsou ve vrcholné formě. Jste pozorní, dynamičtí, kreativní. Důležité porady a strategická rozhodnutí by se měly dělat právě v tomto čase.

15:00 – 16:00 hodin: Potřebujete zvládnout nová slovíčka pro večerní lekci angličtiny? Směle do toho! Právě teď udržíte v hlavě věci, které byste si jinak zapamatovali jen s velkou námahou.

20:00 – 21:00 hodin: Vrchol večerní mozkové aktivity. Ideální pro studium. Kde se potí v posilovně nebo na kurtu, je sám proti sobě.

 

Kdy a jak aktivně odpočívat?

12:00 – 13:00 hodin: Polednímu útlumu předejděte dvacetiminutovým (ne delším) „šlofíkem“ nebo půlhodinovou svěží procházkou na čerstvé vzduchu.

16:00 – 18:00 hodin: Mozek odpočívá, zato svaly a srdce se snaží, seč mohou. Hýbejte se!

 

Kdy se milovat?

6:00 – 8:00 hodin: Tělo zaplavují hormony, řada mužů se probouzí s erekcí. Proč toho nevyužít k příjemné ranní rozcvičce?

9:00 – 12:00 hodin: Kdo si může dovolit, nechť se miluje a experimentuje. Tělo je maximálně vybuzené a zvládne leccos.

17:00 – 18:00 hodin: V pozdním odpoledni jsme obzvlášť citliví. Žádná divočina, jen něžné mazlení a francouzská láska.

21:00 – 23:00 hodin: Smyslné doteky a pevné objetí, které nás ukolébá do spánku – lepší než pět orgasmů za sebou!

 

Definice biorytmu

Bioritmus neboli biologické hodiny: mechanismus, který reguluje cirkulaci energie v organismu v závislosti na sluneční a měsíční časomíře. Termín biorytmus zahrnuje všechny pojmy označující přirozený puls organismu. Ten je tělu vlastní, do jisté míry vrozený, neboť být si vědom by znamenalo uvědoměle nepřetržitě kontrolovat rytmický základ takové „samozřejmé“ funkce, jakou je například dýchání.

 

Raději nechtějte vyzrát na bioritmus

Odborníci varují: nastavení vnitřního chronometru nelze beztrestně měnit vůli či tréninkem. Pokud se o to dlouhodobě pokoušíme, koledujeme si o vážné zdravotní potíže. Průzkum mezi německými dělníky z třísměnných provozů odhalil, že celé čtyři pětiny z nich v důsledku desynchronózy, tedy rozladění vrozených rytmů, trpí nervovou labilitou, zažívacími obtížemi, poruchami spánku a podobně.

 

Čas vrcholné aktivity orgánů

1 – 3 hodiny: aktivují se játra – útlum, nejnižší aktivita mozku – Ne káva, cigarety, tuky

3 – 5 hodin: aktivují se plíce – největší strach a úzkost – budí se kuřáci, astmatici, rýma, cesty dýchací

5 – 7 hodin: aktivuje se tlusté střevo – návyk na vyprazdňování – nemocní se cítí špatně – hodně čaje

7 – 9 hodin: aktivuje se žaludek – tělo potřebuje být v teple – vitamíny, nepít studenou vodu

9 – 11 hodin: aktivuje se slinivka a slezina – nastává dopolední výkonnostní vrchol – jediná doba na sladkosti – NE alkohol, ANO ovoce, med

11 – 13 hodin: aktivuje se srdce – ne mnoho potravy – útlum – procházka a spánek

13 – 15 hodin: aktivuje se tenké střevo, snižuje se citlivost zubů ( v tuto dobu chodit k zubaři ) – zvyšuje se fyzická aktivita

15 – 17 hodin: aktivuje se močový měchýř – pít bylinkové čaje – sportovat – vydatně se najíst

17 – 19 hodin: aktivují se ledviny – NE tuky, cukry, sůl, limo, káva, alkohol, chlad, stres, chemikálie

19 – 21 hodin: aktivuje se obal srdce, krev – dobré vnímání umění ( hudba, divadlo ) – nejvyšší účinnost antibiotik a mastí na bolest

21 – 23 hodin: příprava těla na spánek – nejíst, nekouřit, neaktivovat tělo

23 – 1 hodina: aktivuje se žlučník ( kdo má problémy se žlučníkem, v tuto dobu se budí )

 

Žvýkání spouští trávicí mechanismus.