Štěstí je něco, co můžeme druhému dát, ikdyž si myslíme, že to sami nemáme...


Řiďte se svými biorytmy

Webnode

Aby člověk žil spokojeně v souladu s přírodním uzpůsobením a pracoval ( ať už fyzicky nebo duševně ) efektivně, měl by se řídit doporučením, které sestavili chronologové - odborníci v oboru lidských biorytmů. Pražský lékař David Frej, který se zabývá světově uznávanou ájurvédskou medicínou a výživou, říká, že biorytmům se může podřídit každý, jestli o to opravdu stojí. Jsou totiž člověku přirozeně bližší, jen civilizace a její nastavení pracovní doby nás od nich odvádí. Ke škodě našich organismů...
Takže jak na to?

4 - 6 hodin

Tělo se probouzí, posiluje se tvorba hormonů. Ve výborné kondici je takto časně ráno krátkodobá paměť, takže pokud vás čeká zkouška, je možné si probranou látku rychle zopakovat. Nejpozdější čas, kdy je záhodno vstát z postele, je 6:30. Pokud to dodržíte, bude vaše tělo celý den energeticky nabitější, než při pozdějším vstávání.

6 - 7 hodin

Pokud je někdo zvyklý ráno cvičit nebo běhat, může potvrdit, jakou silou jej pohyb nastartuje do nového dne. Mezi 6 a 8 hodinou ranní jsou nejvýkonnějším orgánem plíce, tak jim dopřejme ranní kyslíkovou lázeň.

8 hodin

Tělo je připraveno přijímat energii ze snídaně a vytvořit si její zásobu na celý den. Ikdyž někteří lidé tvrdí, že snídat nemůžou, že jim pomyšlení na jídlo hned po ránu nedělá dobře, je to jen potlačení chuti k jídlu z nedostatku času. Ranní stres ( vstávání na poslední chvíli nebo chaos ve vícečlenné rodině ) snídani neprospívá, ale neměla by se odsouvat na později. Pokuid si ráno přeorganizujeme a naučíme se usednout k jídlu, stav těla i duše se vylepší.

9 - 12 hodin

V této době jsme většinou ve škole či v zaměstnání. Jsme schopni se nejlépe soustředit, přijímat nové poznatky a bez problémů zvládnout každou práci. zabrzdit by nás v tuto dobu mohlo jen těžké jídlo - tvz. spojení snídaně s obědem, kterému dávají mnozí, kdo nesnídají, prostor. Je to pro biologické hodiny těla zcela nevhodné.

11 - 13 hodin

Čas na oběd - podle toho, kdy jsme snídali. Žaludek tráví dvě hodiny a střeva taky asi dvě hodiny. Takže bychom měli obědvat přibližně čtyři hodiny od snídaně. Odsouvání oběda až po 13 hodině by se nám mohlo zdravotně vymstít. Půl hodiny před jídlem a půl hodiny po něm bychom neměli pít, aby se zbytečně neředily trávicí enzymy. zapíjet můžeme trochu při jídle, ale ne studenými nápoji. Oběd by měl být teplý a snědený v klidu ( 30 - 40 minut ).

13 - 14 hodin

Člověk je otupělejší, tělo tráví, a tak by se v této době nemělo zatěžovat příliš vážnými problémy. je také odolnější vůči bolesti. Protože naše výkonnost klesá až o pětinu, měli bychom se věnovat jednoduchým, rutinním záležitostem. Můžeme-li akceptovat práci našich orgánů do té míry, že si můžeme po obědě lehnout, pak je nejlepší si po jídle na 5 - 10 minut lehnout na levý bok a pak se chvíli projít venku.  Pokud vedente nějaký kolektiv, nesvolávejte po obědě důležitá jednání.

14 - 18 hodin

Aktivita strmě stoupá, po 17. hodině je člověk na vrcholu ve schopnosti reagovat a pamatovat si. Pro školáky a studenty je proto nejvýhodnější věnovat se úkolům a učení, výborná je v této době i manuální zručnost. mezi 16. a 18. hodinou je nejvhodnější doba pro pohyb. nemusí jít vždy jen o sport, počítá se jakákoli aktivita, např. relaxace procházkou nebo protažení se pár základními cviky.

Po 18. hodině

Tělo se uvolňuje z celodnního napětí. Je čas na debaty s rodinou a lehkou večeři, s jijímž trávením by neměl mít organismus velkou práci. Poslední jídlo by se mělo konzumovat nejpozději do 19:30 hodin, čím dříve, tím lépe.  Tělo by se v noci mělo čistit, ne trávit! Večer se zvýrazňují smysly, cit pro vůně a chutě. Proto je takovým nešvarem večerní mlsání - na to pozor. K televizi či ke knize si raději večer nakrájejte jablka. Večer je vhodný také na sex. nejvyšší čas k ulehnutí je ve 23 hodin. Tělo musí mít dost času nabrat energii.
Ženy pozor ! Od 22 hodin se regenerují buňky kůže, takže pozdější uléhání znamená více vrásek.

 

RNDr. Helena Illnerová, která se také biorytmy zabývá, doporučuje:

Každé ráno by se mělo tělo zbavit zátěže z minulého dne. Do 8 hodin by se mělo tělo vyčistit a ono je schopno se tuto pravidelnost naučit. Ač to zní neuvěřitelně, nevyloučené odpady mohou mít za následek podráždění nebo třeba zbytečné zabývání se minulostí v mysli.
Řídíte-liu se orgánovými hodinami, je to ta nej´činnější a nejlevnější medicína na všechny neduhy.

 

A já jsem to zkusila a dnes se tím téměř pravidelně řídím a je mi fajn.

V 5:30 vstávám a cca v 5.50 piju hrnek čaje ( v noci každý vypotí asi 2dcl vody )
Od 6:30 pracuji, dělám si ráno čaj a kafe, cca v 7:00 sním 1 - 2 jablka
V 8:00 snídám.
V 10 - 11 si dávám kávu, abych vydržela do 12ti do oběda, protože 4 hodiny je na mě moc.
Někdy si dám oběd už v 11 h., ale to si pak kávu dávám zas až ve 13 nebo 14 h.
Ve 12 - 13 obědvám.
Přijdu domů z práce a svačím - asi v 16:30, jen trochu - jogurt nebo tak.
V 17 chodím buď zpívat nebo cvičit ( momentálně pilátes ).
V 18 - 19 večeřím, ale nic moc - stačí mi zeleninový salát i bez pečiva.
Je fakt, že večer si někdy nakrájím na stroužky 2 jablka a schroupu je u televize, ale protože jsem taková "veverka" tak zobu třeba slunečnici ( loupanou ) nebo buráky nebo tak něco. Je to nezdravé, ale není to pokaždé.